کد مطلب:141595 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

آرایش سپاه کوفه
سپاه «عمرسعد» [1] به همراهی چهار نفر از رؤسای كوفه وارد كربلا شده بود. [2] او فرماندهی طرف راست سپاهش را به «عمرو بن حجاج الزبیدی»، طرف چپ را به «شمر


بن ذی الجوشن العامری»، سواره نظام را به «عزرة (عروة) بن قیس الاحمسی»، پیاده نظام را به «شبث بن ربعی» و پرچم كفر و نفاق را به دست غلامش «ذوید (درید)» واگذارده بود. [3] فرمانده تیراندازان او «حصین بن نمیر» بوده است. [4] .

درسی كه می توان گرفت: از حسین و یارانش می آموزیم، در هر زمان و هر مكان - هر چند امید چندانی به پیروزی ظاهری نباشد - باید به انضباط در كار و برنامه ریزی دقیق و مرتب برای نیروهای موجود، اهتمام ویژه داشت؛ در قرآن كریم آمده: (وعدوا لهم ما استطعتم من قوة) [5] ؛ در مبارزه و جنگ با دشمن تمام نیروی ممكن را به كار گیرید».



[1] عمر پسر سعد پسر ابي وقاص، مادر او كنيزكي بيش نبود. ابصار العين، ص 44.

[2] آن چهار نفر عبارت اند از: «عبدالله بن زهير بن سليم الازدي» با يك چهارم مدينه و «عبدالرحمن بن ابي سبرة حنفي» با يك چهارم «مذحج» و «اسد بن قيس بن اشعث» همراه با يك چهارم «ربيعة» و «كندة» و «حربن يزيد رياحي» به يك چهارم قبيله «تميم» و «همدان». آنها همگي در جنگ با امام حسين عليه السلام شركت داشتند به جز حر رياحي رضي الله عنه. مقتل الحسين مقرم، ص 276.

[3] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 422؛ الارشاد، ج 2، صص 96-95؛ مقتل الحسين مقرم، ص 277.

[4] الكامل في التاريخ، ج 2، ص 561.

[5] انفاق، آيه 60.